niedziela, 11 października 2015

#Jak uczyć się matematyki?

Czy zastanawialiście się kiedyś jak uczyć się matematyki?



Powszechnie wiemy, że matematyka to jeden z najbardziej znienawidzonych przedmiotów szkolnych wśród uczniów. Są dwie główne przyczyny tego zjawiska:




  • osoba, która prowadzi zajęcia nie potrafi podzielić się swoją wiedzą z uczniami
  • uczniowie nie rozumieją materiału z lekcji, a sami nie potrafią odpowiednio poszukać odpowiedzi i wyjaśnienia na rzeczy, których nie rozumieją
Te dwie przyczyny praktycznie wynikają jedna z drugiej. Nie oznacza to jednak końca świata. 
Pamiętam, że ja w gimnazjum nie cierpiałam matematyki i jej nie rozumiałam, dopiero w liceum nauczyłam korzystać się podręcznika, a także ze źródeł dostępnych w internecie. Dużo materiałów podsunęła mi również moja nauczycielka. Dlatego teraz ja postanowiłam podzielić się z Wami swoją wiedzą, doświadczeniem i sposobem na zrozumienie matematyki. Mam nadzieję, że niektórym z Was chodź trochę rozjaśni to umysł ;)

PO PIERWSZE
Musicie to zapamiętać, że matematyki nie da się nauczyć. Nie będzie umieć matematyki poprzez zwykła lekcję i zrobienie zadania. Matematykę trzeba zrozumieć i ćwiczyć

PO DRUGIE
Przygotuj się odpowiednio, do nauki i rozwiązywania zadań

Co będzie Ci potrzebne?
  • dużo kartek, bardzo dużo. Najlepiej takich A4. Wygodnie się na nich pisze i rysuje wykresy

Taki duży blok szkolny A4 można kupić już za 2 złote w papierniczym. To przecież nie jest straszny wydatek

  • przydatny może okazać się podręcznik, a już całkowicie NIEZBĘDNY będzie Twój zeszyt, w którym powinniście prowadzić przejrzyste i systematyczne notatki z lekcji


  • przydatne mogą okazać się dodatkowe zadania, o które możesz poprosić nauczyciela, bądź sam poszukać w internecie - wierzcie mi, bądź nie, ale internet to kopalnia zadań (wraz z rozwiązaniami)


  • nie przystąpisz do nauki bez odpowiedniego zaopatrzenia 

  • kalkulatora też nie może zabraknąć

PO TRZECIE
Gdy już jesteście odpowiednio przygotowani (jak przygotować się do nauki znajdziecie w osobnym poście >> TUTAJ << ) i zmobilizowani do działania. Musicie otworzyć podręcznik i własne notatki, na temacie, który chcecie zrozumieć, bo Wam w głowie, gdzieś tam kiepsko leży 

W pierwszej kolejności dokładnie studiujecie wszystko co jest na ten temat zapisane w podręczniku. Następnie przechodzicie do własnych notatek z zeszytu i zadań, które analizujecie

PO CZWARTE
Zadania, które macie już rozwiązane w zeszycie przepisujecie na osobną kartkę, próbujecie rozwiązać je jeszcze raz sami, a następnie sprawdzacie wynik, z tym który posiadacie zanotowany w zeszycie. Jeśli się zgadza jesteście na dobrej drodze i możecie przejść do rozwiązywania innych zadań - trudniejszych.
Jeśli jednak nie udało Wam się otrzymać poprawnego wyniku, jeszcze raz dokładnie badacie i dochodzicie, w którym momencie popełniliście błąd

PO PIĄTE
Może się zdarzyć tak, że zadania, które macie są proste, albo nie wiecie czy je dobrze robicie. Wtedy na pomoc przychodzi Wam - INTERNET.
Znalazłam ostatnio świetną stronę internetową, na której jest mnóstwo zadań, do których podane są na końcu odpowiedzi i krok po kroku wytłumaczone co, jak i z czego wynika

>> KLIK TUTAJ <<

Znajdziecie tam zadania nie tylko z matematyki, ale też z wielu innych przedmiotów. Zapomniałam dodać, że są tam również wytłumaczone wszelkiego rodzaju zagadnienia. Przyjemnie uczy się z tej strony

Na sam koniec chciałam Wam podać kilka przydatnych linków, które warto wykorzystać podczas "uczenia się" matematyki

Pierwszą z nich i nie wątpliwie najlepszą jest strona MATEMAKS na której absolwent świetnie tłumaczy i pokazuje rozwiązania różnego typu zadań. Dodatkowo opcja dla maturzystów 2016 - nowa matura. Został dodany kurs, gdzie można rozpocząć przygotowania do matury poziomu podstawowego z matematyki. Serdecznie polecam, bo na prawdę warto skorzystać z tej witryny.

Dla osób bardziej zaawansowanych przydatny może się okazać KALKULATOR GRAFICZNY
Dodatkowo KALKULATOR POCHODNYCH

Na sam koniec dla osób bardziej zaawansowanych i interesujących się matematyką polecam filmiki na YouTube - UNIWERSYTET ŚLĄSKI tam również można znaleźć dużo filmików, gdzie jest wytłumaczone krok po kroku jak co należy liczyć

Jeśli macie jakieś swoje stronki do nauki matematyki, bądź innych przedmiotów podzielcie się nimi - chętnie z nich skorzystam
Również jestem otwarta na różne porady dotyczące techniki uczenia się


3 komentarze:

  1. mój brat ma wieczny problem z matematyką

    OdpowiedzUsuń
  2. ja nie muszę uczyć się matematyki, bo wszystko rozumiem :)
    agnieszka-gromek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń